Pages

12 July 2012

Couple In Islam

Selalu bertanya pada diri, couple tu bley ke tak dalam islam?...bley ke tak ni???
One day, one of my friend dpt article dari IKIM tentang couple dlm islam...it answer my question clearly...

Apa Kata Islam Tentang Couple???
Sebesar2 tajuk yang ditaip dlm article "percintaan: HARAM!!!
Dalam islam tiada istilah bercouple...kalau benar seorang lelaki itu mencintai seorang wanita seikhlas hatinya, tidak bley dia bercouple...bercouple adalah datang dari nafsu...buat apa menurutkan nafsu???

Dalam islam yang hanya adalah perkahwinan...cara2nya...bila seorang lelaki tu tersuka kat seorang wanita tak kiralah member ke, tak pernah kenal ke...dia kena buat solat istikharah dahulu sebelum memulakan langkah...minta petunjuk Allah benarkah si dia itu adalah jodoh yang Allah telah tetapkan...

Kemudian, andai dah dapat petunjuk benar si dia jodoh yang Allah tetapkan, kena approach parents dia...bukannya approach dia...lelaki ni kenalah minta izin kat parents nak kawan ngan perempuan ni, bukan sekadar main2 ek...

Pastu,kalau perempuan ni pulak kena buat solat istikharah mintak petunjuk dari Allah betul tak lelaki ni jodoh dia...kalau dah dapat petunjuk dari Allah dan parents kata ok,...tak bermakne bley dating, keluar bersama2 dan sebagainya...step seterusnya kena cepat2 tetapkan tarikh kahwin...pastu kahwin la, and happy ever after...InsyaAllah...so,...sedar tak yang sebenarnya step2 di atas adalah step utk meminang???

Kesimpulannya, dalam islam tak der istilah couple...kpd sahabat2 yang saya sayangi dan kasihi, marilah kita sama2 membanteras gajala2 bercouple ni...sbb bermula dari couple, mcm2 bley terjadi, tak payah la di sini saya sebutkan complication2 yg timbul slps bercouple...hehe2 mcm hypertension lak ada complication2...sanggupkah kita gadaikan agama hanya untuk kepuasan diri???

Ingat, kita muslim diperhati oleh non-muslim, mcm mne nak berdakwah kalau diri songsang???
Erm...pd sape yang terasa...maaf dipinta...sekadar renungan kita bersama...

Terima Kasih

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Blog Aku Miskin Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign